37 dagen actief posten op LinkedIn in cijfertjes.

“Jij ontploft nogal op LinkedIn”, kreeg ik als opmerking gisteren. Sorry, ik weet het. Ik kan er ook niks aan doen. Ondertussen heb ik mijn oude Twitter terug afgestoft. LinkedIn is blijkbaar niet echt gemaakt om “er eens snel een gedacht op te smijten” precies.

Ik ben van nature geen extravert. Ik smijt mezelf enkel naar voren als het moét. Of dat dacht ik toch. Om één of andere reden lijk ik na baby n°2 uit een of andere winterslaap te ontwaken. Bewijsmateriaal: deze blog, mijn podcast, de newsletter. En een stroom geLinkedIn erbovenop. Waar ik wild om me heen communiceer over bovenvermelde initiatieven.

Na zo’n dikke maand intensiever posten daar, werd het tijd om de balans op te maken. Zo hoort dat, toch? Kijken of het werkt. Indien ja, blijven doen. Indien niet, skippen die handel.

Pech dat ik niet met LinkedIn bezig ben met een duidelijk doel in m’n hoofd. Ik ben niet persé op zoek naar klanten, lead gen, investeerders of weet ik wat voor ander professioneel nut. Ik wil me ook niet ‘in de markt’ zetten. Ik heb geen groter strategisch plan als het over mijn ‘personal brand’ gaat. Het gebeurde eerder organisch. Ik deel hieronder wat statistiekjes, maar de conclusie gaat nooit zijn “LinkedIn werkt”! Omdat ik het als volslagen ongeleid projectiel inzet momenteel.

Genoeg mijn eigen ding ondergraven? Lijkt me van wel. (Zelfkritiek, daar zijn we goed in). Op naar de inzichten!

Een beetje achtergrond.

Ik heb 994 connections. Mijn profiel is redelijk goed ingevuld (denk ik?). Ik optimaliseer mijn posts niet echt en kies mijn hashtags compleet ‘random’. Ik switchte 2 maand geleden naar posten in het Nederlands. Spijtig genoeg ben ik veel te laat begonnen met het tracken van mijn posts, dus kan ik de impact daarvan niet meten. Dàt zou eigenlijk interessant geweest zijn. Doeme.

Onderstaande grafiekjes en statistiekjes gaan over de periode 1 november – 7 december. In die periode plaatste ik 22 posts.

Welke dag heeft het meeste impact?

Blijkbaar is zaterdag een héél goeie dag om wat gezien te worden. Kan ook liggen aan mijn data-set, het gaat hier over één (blijkbaar goed presterende) post. Op vrijdag en dinsdag gaat het wél over een aantal posts. Qua engagement is dinsdag de duidelijk winnaar. Voorlopige recommendation van mijn kant hier: dinsdag is dé topdag om iets te posten. Gutfeeling: ik zou graag eens ‘testen’ wat posten op zondagavond als effect heeft. Ik heb het gevoel dat professioneel Vlaanderen dan stiekem wat op LinkedIn ziet te piepen om tegen maandag al in de juiste sferen te zitten. Mocht ik strategischer met mijn efforts op LinkedIn bezig zijn, zou dat een leuk experimentje zijn.

Welke content marcheert het best?

Over het algemeen is het type content dat ik publiceer onder te verdelen in een paar categorieën:

  • Vragen om hulp. Posts waarin ik vraag meningen, input, hulp bij projects.
  • Inspiratie. Posts waarin ik wat langer van wal steek. Eigenlijk gewoon een monoloog waarin ik in het lege tater.
  • Newsletter. Aankondiging van mijn newsletter.
  • Podcast. Aankondiging en launch posts van Marketingmadammen-podcastafleveringen.
  • Random. Posts waarvoor ik gen ander categorietje vond.
  • Hiring. Post waarin ik laat weten dat ik ik team members zoek.
  • Share. Posts van anderen die ik share.

Geen verrassing, maar posts van anderen sharen is niet zo interessant. Kan ook aan de manier van sharen liggen natuurlijk. Een kort begeleidend tekstje is geen bijster interessante content. Als je er meer content aan toevoegt, is het effect waarschijnlijk groter.

Geen verrassing, deel 2: vragen om hulp zijn het zichtbaarst. Vooral omdat er stevig andere mensen getagd worden in de comments. Engagement rate is wat lager, maar dat is vast de keerzijde van de zichtbaarheidsmedaille. De meeste reactie komt op posts waarin ik nieuwe podcast-aflevering aankondig. Had ik eigenlijk niet verwacht. Leuk om te zien! Hetzelfde voor inspiratie-posts. Ik zou bijna durven concluderen dat originele content op LinkedIn wel gesmaakt wordt. Stel je voor.

Sidenote: de meest zichtbare post qua zichtbaarheid bevat het woordje “cofounder” en de hashtag “start-up”.

De onzichtbare impact van posten op LinkedIn.

Statistiekjes zijn tof, maar de grootste impact van het posten op LinkedIn gebeurt achter de schermen. Wat ik merk na een dikke maand intensiever posten:

  • Mensen beschuldigen me van aan personal branding en thought leadership te doen. Niet op LinkedIn zelf, maar tussendoor tijdens een babbeltje. Ik zeg “beschuldigen” omdat ik het niet zo hoog op heb of had met die termen. Het is wel opmerkelijk hoe vaak ik te horen krijg dat ik ‘opeens zo goed bezig ben’. Of – met een iets afkeurende ondertoon? – ‘dat ik toch wel heel zichtbaar ben tegenwoordig’. Makkelijk te vergeten dat die aantal views ook daadwerkelijk betekent dat mensen zien wat je op het net gooit. Oeps.
  • Het aantal connection requests dat ik krijg, boost enorm op de dag dat ik een nieuwe post plaats. Ik heb het nog een beetje moeilijk daarmee. Aanvaard ik mensen die ik eigenlijk niet ken? Mijn eerste neiging is altijd om ze voor te stellen een koffietje te gaan drinken. Maar dat gaat natuurlijk niet met tien man op dezelfde dag. #misspopularity
  • Ik krijg opvallend meer berichtjes van mensen uit een ver verleden die opeens nogeens willen bellen of afspreken (een videocall in Corona-tijden). Alsof ik plots weer op hun radar verschijn.

Balans van het onzichtbare effect: 9 verzoeken tot samenwerking als freelancer, een hoopje (onofficieuze) sollicitatiegesprekken en héél veel toffe babbels. Dat laatste is logisch als je dingen post waar je je ook echt mee bezig houdt of om geeft.

Zijnoot 1: ik ben de dochter van een statisticus en vind het nodig om aan te geven dat bovenstaande gebaseerd is op een miniscule dataset. Geen enkele wetenschappelijke waarde dus.

Zijnoot 2: nog meer zelfkritiek, best niet testen die zondagavond, blijkbaar.

Scroll To Top