Now Reading
De 18 (marketing)boeken op mijn ‘to-read’

De 18 (marketing)boeken op mijn ‘to-read’

Ik heb geen tijd om boeken te lezen. Maar: ik wil wel.

En ja, ik weet dat er bergen tools zijn die boeken samenvatten, waardoor je op vijf minuten een heel boek kan “consumeren”. Maar ik ben diep vanbinnen voorlopig een “slow reader”. En dan vaak nog met een echt papieren exemplaar. Ik denk dat ik oud aan het worden ben. Soit. 

Dit lijstje is dus niet mijn top gelezen marketingboeken. Wel mijn top “moet-ik-dringend-eens-lezen” boeken. Gebaseerd op aanbevelingen, titels die ik leutig vind klinken of covers die me aanspreken. Ik ben niet aansprakelijk voor mogelijke teleurstellingen bij het lezen. Bij het researchen van korte omschrijvingen kwam ik trouwens al tot de vaststelling dat de helft ervan me misschien toch niet interesseert. Voor uw plezier staan ze toch nog in het lijstje, weliswaar met kritische zijnoot.

Marketing allrounders: 

  • Marketing 4.0. Moving from traditional to digital – Philip Kotler. Een vriendin van mij (dag Sarah!), studeert marketing. En dropt tegenwoordig al eens graag een theoretisch concept links en rechts. Of referenties naar hedendaagse marketingbijbels. Dit is er zo eentje. Ik heb het gevoel dat ik die moét gelezen hebben omdat ik in marketing werk.
  • The care principles – Isabel Verstraete. Disclaimer: ik vind Isabel een toffe. Dat beïnvloedt een beetje nogal het feit dat haar boek hiertussen staat. Daarnaast ook gewoon heel interessant, zo’n framework dat globale evoluties linkt aan manieren waarop merken zich future-proof moeten positioneren.
  • The mom test. Rob Fitzpatrick. Mijn allerallereerste job was in marktonderzoek. Ik wéét dus wel dat de manier waarop je een vraag stelt véél kan vertekenen. Maar hoe je het dan best wel doet – en zeker als het gaat om businessideeën te valideren – weet ik precies niet zo goed (meer). (Terzijde: mijn mama is altijd bloedeerlijk én lief tegelijk.)
  • Zag: The #1 Strategy of High-Performance Brands. Marty Neumeier. Misschien moet ik bij z’n eerdere boek “The brand gap” beginnen. Maar ik werd aangetrokken door het woordje “Zag”. En door het idee van differentiatie. Die moet zelf radicaal zijn, volgens Marty. Eerlijk? Ik werd vooral aangetrokken door het woordje “zag” in de titel.

Professionele allrounders: 

  • Range. Why generalists triumph in a specialised world – David Epstein. Een vraag die me vaak gesteld wordt in het kader van marketing. Wat doe ik best: breed blijven of een expertise opbouwen in een niche? En wat dan met T-shaped marketeers? Benieuwd naar David’s mening daarover. (Bill Gates heeft dit blijkbaar ook op z’n lijstje staan.)
  • Calling It a Day: Daily Meditations for Workaholics Robbert D. Larranga. Ik mediteer niet en vind mezelf niet langer een workaholic. Ik ben ook redelijk allergisch aan boeken die te zweverig beginnen doen of te hard inzoomen op personal development. Toch stiekem aangetrokken door deze. Hoewel ik nu bij het researchen merk dat het in Amazon ook geclasseerd staat onder de afdelingen “devotional”, “Substance abuse recovery” en “Occult & Paranormal”. Felt cute, might delete later.
  • Everything is Figureoutable Marie Forleo. Een beetje overhyped misschien. Maar voelt als advies dat een goede vriendin zou geven en dat is altijd welkom. Ik moet wel bekennen dat de tagline “becoming the creative force of your own life” me vreselijk tegensteekt. Eentje om versneld een samenvattingske van te lezen.
  • The Multi-Hyphen Method: Work less, create more, and design a career that works for you. Emma Gannon. Over een hype gesproken. Ik heb het gevoel dat ik het punt van het boek snap door enkel de titel te lezen. Maar nieuwsgierig als ik ben, vraag ik me dan af of er méér vlees aan zit. (Bij de weg, ik las om dezelfde reden een aantal jaar geleden “50 shades of Grey”. De veronderstelling dat ‘er toch een reden moet zijn dat iets zo populair is’ bleek niet te kloppen. Bucht. Dat geldt hier misschien ook, maar deze ezel stoot zich soms wel twee keer aan dezelfde steen.)
  • Content-based networking: how to instantly connect with anyone you want to know. James Carbary. Ik ben niet echt iemand die persé wilt ‘connecten’ met mensen waar ik naar opkijk. Maar: ik merk wel dat content en netwerken elkaar énorm versterken. De boeken die Amazon aangeeft als ‘vaak samen gekocht’, beloven wel niet veel goeds: “The Win without pitching manifesto”, “Who not how”, “Digital millionaire secrets”. Misschien toch skippen die handel.
  • Tools of Titans: The Tactics, Routines, and Habits of Billionaires, Icons, and World-Class Performers. Tim Ferriss. Kweethetni. Ik geloof eigenlijk ook niet in de 4-hour-work-week. Wel nooit gelezen, maar toch een mening over. Haha. ik word ook al een beetje moe van de titel alleen al. Ik wil ook geen miljardair, icoon of ‘world-class-performer’ zijn eigenlijk.

Over specifieke marketing skills: 

  • Join or Die: Digital Advertising in the Age of Automation. Patrick Gilbert. Hier word ik oprecht enthousiast van. De omschrijving klinkt al even droog als de titel. Echt niémand anders gaat dit willen lezen. Sowieso een stapje voor op de rest dus!
  • Obviously Awesome: How to Nail Product Positioning so Customers Get It, Buy It, Love It. April Dunford. Grote verwachtingen met zo’n titel. Deze lees ik zeker.
  • Ponderings of a PPC Professional: A Collection of Philosophical, Yet Practical, Observations to Help You Win at Pay-Per-Click Marketing. Kirk Williams. Ik ben (of was?) een SEA-experte. Het boek lijkt zich minder te positioneren als precieze technische gids, eerder als meer high-level framework dat de manier van denken van een ppc-pro probeert te kaderen. Heel nieuwsgierig naar.

Over data: 

  • It’s Not the Size of the Data — It’s How You Use It: Smarter Marketing with Analytics and Dashboards. Koen Pauwels. Hier gaat mijn performance marketing hart sneller van slaan. Niets zo leuk als een dashboard dat gewoon klopt. Vast even leuk daar een boek over te lezen.

Mag het wat breder gaan?

  • Meditations Marcus Aurelius. Stoïcijns denken zit precies weer in een uplift. Of is The Daily Stoic gewoon heel goed in marketing? Soit, deze van Marcus Aurelius komt in veel lijstjes voor als must-read. Dus nu ook op het mijne.
  • Fully Automated Luxury Communism: A Manifesto. Aaron Bastani. Geen idee waar dit over gaat. Geen idee meer wie me dit aanraadde of waarom. Kijk maar effe op Amazon. Wel geïntrigeerd, maar dat kan door het woord ‘manifesto’ komen.
  • Whiplash: how to survive our faster future. Jeff Howe. Yes, please. Ik ben nu al niet meer mee. En ik word alleen maar ouder en de wereld alleen maar sneller. Twee opties: me terugtrekken “off the grid” of dit boek lezen.
  • Alle mensen deugen Rutger Bregman. En de dag dat ik dit schrijf, krijg ik deze toevallig cadeau. Momenteel op de salontafel. Nog maar 20 pagina’s ver, maar nu al een aanrader.

Ontbreekt er hier iets cruciaal? Eentje gemist? Eigen boek effe pitchen? Gooi maar naar ilse@marketingmadam.be.

Scroll To Top