E-commerce in België: de Hollandse invasie

De Vlaamse e-commercant is gefrustreerd, boos of jaloers. Vooral op Bol. Die Nederlandse gigant gaat namelijk met bakken omzet lopen: zo heeft 80% van de brave kindjes een cadeautje gekregen van Bol-origine.

E-commerce boomt al jaren en groeide tijdens/door Corona nog een pakje door. Vlaanderen (of België) klaagt al langer en hangt graag de Calimero uit en ziet met lede ogen omzet richting buitenland vertrekken.

E-commerce zou moeilijk zijn voor ons – arme Belgen. De concurrentie van Bol is oneerlijk. Belgische regelgeving steekt bedrijven stokken in de wielen. De arbeidskost ligt zo hoog, het nachtwerken is zo moeilijk. En de Belgen zelf moeten hun shopgedrag ook best aanpassen. Waarom gaan mensen niet gewoon shoppen in eigen – lokale – webwinkels (contradictio in terminis daar?). Waarom leren ze niet een paar dagen geduld hebben om te wachten op hun bestelling? Blijkbaar woorden van Kris Peeters, toen zelfs in de hoedanigheid van minister van economie.

Toen ik zelf voor een e-commerce bedrijf in Luik werkte, op steenworp van de Nederlandse grens, werd ook wel eens gezegd dat ‘20 kilometer opschuiven, de grens over’ het leven gemakkelijker zou kunnen maken. Maar tot op heden hebben ze de stap nog niet genomen.

Ligt de reden van de Belgische e-commerce achterstand dan toch ergens anders? Interessant hoe Peter de Keyzer de oorzaak bij de Belg zélf legt: we zijn conservatief en immobiel. Kijken de kat uit de boom terwijl de dingen rondom ons bewegen. Ik omschrijf de Belg zelf ook altijd als “volger”. Als we zo zijn, moeten we ook niet liggen klagen over het effect.

Kunnen we de achterstand nog inhalen? Houdt het steek en Belgisch alternatief uit de grond te stampen of is dat verloren moeite? Colruyt trok een tijdje geleden de stekker uit Collishop. Volgens sommigen de enige uitdager met potentieel. Dat nooit écht vervuld werd. Ook zij zaten vast in stagnatie en gebrek aan snelheid.

Ondertussen trekt bPost het ook niet meer. Ze kunnen de volumes aan pakjes niet volgen en verhogen hun prijzen. De Belgische e-commerce kreunt en klaagt nog een beetje harder.

Bol.com lanceerde ondertussen een campagne waarbij ze de hand uitsteken naar de Belgische handelaar. Die trok eens de wenkbrauwen op en strooide wat kwade reacties rond op het Internet. En de politiek vindt het ook geen goed idee. Niemand lijkt met constructieve alternatieven af te komen. Ofwel heb ik ze niet gezien.

In de VS en Europa winnen marketplaces aan terrein. In sommige landen begint meer dan 40% van shoppers hun zoektocht op Amazon. In Azië zitten ze (zoals steeds) ondertussen al een stapje verder en zijn ze bezig met livestream-commerce. De ‘teleshopping van’t internet’, of zo. Misschien moeten we hier een stapje overslaan en ons daar eens op gooien?

Als iemand hier constructieve ideeën heeft om de Belgische e-commerce uit het slop te halen: laat maar weten. Ondertussen kijk ik – ik ben Vlaamse natuurlijk – gewoon verder de kat wat uit de boom.

Een terzijde: er zijn natuurlijk wél succesverhalen, he! Kijk maar naar Kazidomi bijvoorbeeld. En die gaan dan weer wat omzet pikken uit Frankrijk, zo is de balans weer hersteld. 

Scroll To Top