Een podcast beginnen met geen geld en weinig tijd

Mocht het nog niet duidelijk zijn – sorry voor het spammen – ik ben een podcastje begonnen. #Marketingmadammen, ge vindt het hier, zeker luisteren, supertof, dankuwel!

Bon, platte marketing effe opzij.

Ik heb zelf veel gehad aan anderen die openlijk hun gefoefel met podcasts delen. Dus doe ik dat hier ook. Mijn eigen officiële gids om zelf een podcast te beginnen. Snel en goedkoop.

Disclaimer: Marketingmadammen is een hobbyprojectje. Dat betekent dat:

  • ik tevreden ben met goeie kwaliteit en ik niet naar perfectie streef.
  • ik er zo goed als geen investeringen in wilde steken.
  • ik probeer het hele ding zo efficiënt mogelijk te runnen (ik heb ook een job, twee kleine kindjes, een newsletter en deze blog. Oh, en een man. En een huishouden. En goesting om af en toe in de zetel gewoon Netflix te kijken.)

Kwestie van het een beetje overzichtelijk te houden (ook voor mij), probeer ik hier wat verder te helpen met:

  1. Je podcast idee
  2. Wat praktische spullen
  3. Gasten uitnodigen
  4. Opnemen
  5. Editen
  6. Marketen

Je podcast idee

Dat had je misschien al voor je aan het podcast-medium dacht. Of: je begint met goesting in een podcast, maar moet het idee nog uitvogelen. Sowieso is het slim om eventjes te bedenken wàt je nu precies wilt gaan vertellen. Je kan natuurlijk ook wat freestylen, maar ook dan heeft je podcast een naam nodig.

De basics om aan te denken zijn: wat is mijn onderwerp? Of behandel ik verschillende onderwerpen en ga ik eerder voor een specifiek type van gast? Hoe ga ik mijn podcast noemen?

Naam, check? (Vaag) conceptje, check? Gewoon aan beginnen!

Wat heb je nodig om een podcast te beginnen?

Wel, eigenlijk belachelijk weinig.

Goesting. Het klinkt misschien onnozel, maar zonder goesting houd je het podcasten niet lang vol. Ik geloof ook heilig in zo veel mogelijk doen wat je écht plezant vindt. En je hoort dat ook, iemand die iets zit te doen waar hij éigenlijk geen zin in heeft. Dus stap 1: check even af of je hier dolenthousiast van wordt? Ja? Dan heb ik goed nieuws: je kan eigenlijk nu gewoon al een podcast beginnen opnemen. Behalve goesting en een computer heb je eigenlijk niks nodig.

Computer. Stom en basic, maar als ik wil dat mijn lijstje compleet is, moet dat er wel eventjes bij. Ik vermoed dat je zeer oldskool ook met een dictafoon onderweg kan, mocht je dat willen.

Microfoon. Opnemen doe je via een microfoon (duh). Ik googlede zelf op “best low budget podcast microphone” en kwam uit op de Blue Yeti Silver. Prijs: 139€. Ik kocht er naïevelings twee in de hoop om ook eens live gasten te kunnen interviewen, maar daar kwam (foei Corona) helaas nog niets van in huis. Eentje ligt droevig in de kast. Content van, hoewel hij soms een beetje metaal-achtig klinkt vind ik. Maar: ik ben een technische nitwit, dus het kan ook aan mijn instellingen liggen. Er bestaan vast nog goedkopere en misschien zelfs betere micro’s. Maar dit is de mijne en ik vind hem ok.

Stevig internet. Je mag nog zo’n goeie microfoon hebben, als je internet frut is, is je geluidskwaliteit dat ook. Dit geldt natuurlijk in deze remote-opname tijden. Als je remote opneemt: netwerkkabeltje insteken. Zorgt voor pakken betere geluidskwaliteit.

Zoom. Ik gebruik Zoom om mijn interviews op te nemen. Works like a charm tot nu toe. In theorie kan ik ook video opnemen. De geluidskwaliteit hangt erg af van vorige puntjes: microfoons en bandbreedte. Prijs: 13,99€ / maand.

Een rustige plek. Zet u ergens op uw gemak. Zorg dat de kinderen gaan slapen zijn, het broodmachien gedaan heeft met bakken (real-life-voorbeeldje) en je geen postbodes aan de deurbel verwacht.

Dat is het zo’n beetje eigenlijk. En van dat alles is eigenlijk enkel die goesting noodzakelijk. De rest is eigenlijk optioneel.

Volledige kostprijs: 152,99€ (en dat kan eigenlijk goedkoper).

Gasten uitnodigen

Marketingmadammen is een podcast met interviews. Gasten selecteren en uitnodigen is een belangrijk deel van het proces. Als je zelf denkt aan een ander format: skippen deze paragraaf.

Outreach. Als je mij vraagt: “hoe moet ik gasten uitnodigen voor mijn podcast?”, antwoord ik met: “gewoon doen”. Ik heb er zelf eigenlijk niet echt over nagedacht, maar heb mensen gewoon op LinkedIn gecontacteerd.

Toen ik nog geen episodes opgenomen had, moest ik het idee natuurlijk schriftelijk verkocht krijgen. Zorg dus voor een toffe manier om je idee kort te pitchen in een berichtje. En stel voor om eventjes te bellen. Dat is nog steeds een makkelijkere manier om je idee uitgelegd te krijgen. Om je een idee te geven van hoe ik aan ‘outreach’ deed in het begin:

Hallo! Even mijn stoute schoenen aantrekken. Je kent me niet, maar ik volg je hier op Linkedin. Ik zit met een podcast ideetje in m’n hoofd en ben op zoek naar gasten om te interviewen. Er zijn nog geen episodes opgenomen, dus aan mij om “Marketingmadammen” hier schriftelijk te pitchen! Als madam in marketing luister ik naar best wat podcasts en volg ik marketing nieuws, maar mis ik een luchtige, vrouwelijke insteek over werken in marketing. Daarnaast heb ik gewoon ook veel goesting om met interessante mensen te babbelen en met het medium te spelen. Het zou een open gesprek zijn, van ik gok een klein uurtje. Op zoek naar marketingmadammen stond jij meteen op m’n shortlist. Zou je hier zin in hebben? Groetjes, Ilse

Houd rekening met het feit dat er héél veel volk ineens enthousiast wordt. Ik kreeg zelf 100% positieve reacties tot nu toe. Daar had ik niet op gerekend en had dus een paar héél drukke eerste weken. #luxeprobleem. Lesson learned: doe outreach aan een rustig tempo.

Plannen. Als je iemand enthousiast gekregen hebt om mee te doen, is er geen betere manier om dat enthousiasme te temperen dan over en weer beginnen mailen met mogelijke data, uren enzovoort. Stuur gewoon een Calendly-link. Proper, professioneel, gemakkelijk.

Vragen. Wanneer je gasten uitnodigt, heb je vast al een (vaag) idee van de vragen die je hen wilt stellen. Sommige gasten houden wel van improviseren, anderen hebben graag op voorhand een beter idee van wat ze mogen verwachten. Bereid je voor om eventueel op voorhand je vragen met hen te delen, zodat ze zich bij de opnames op hun gemak voelen. 

Podcast opnemen

Het opnemen zelf neemt het minste tijd in beslag. Niet verschieten, want het is wel vermoeiend. Iemand interviewen is heel anders dan een normaal gesprek. Je luistert intenser, bent tegelijk aan het denken aan de richting van het gesprek, de vragen die je wilt stellen en de vragen die op een natuurlijke wijze kunnen volgen, … Eerlijk? Na de eerste drie keren was ik afgepeigerd. Het lijkt wel steeds makkelijker te gaan. Oefening baart kunst? De interviewspier is blijkbaar te trainen. 

Technisch. Dubbelcheck alsjeblieft of je wel aan het opnemen bent. Mijn ergste vrees: niet op het ‘record’-knopje geduwd hebben. Dat is tot nu toe gelukkig nog niet gebeurd. 

Neerschrijven. Net na het gesprek heb je heel veel info vers in je hoofd. Was er iets waarvan je nu al weet dat het eruit geknipt moet worden? Een quote die je top vindt? Een rode draad of thema dat eruitsprong? Schrijf het nu direct op, morgen ben je een groot deel alweer vergeten. 

Podcast editen

Ah, we komen aan het technische gefoefel. Het gedeelte waar ik het minst van houd. 

Software. Ik gebruik zelf Garageband. Om de stomme reden dat dat standaard op m’n Mac staat. Niet echt geresearched, gewoon beginnen doen. Het is eventjes zoeken in het begin, maar je leert het snel. Podcasten vereist geen mega-skills. Youtube is je beste vriend. 

Jingle. Ik kocht hier een jingle voor 9$. Omdat ik hem leutig vond. Supertrots dat ik weet hoe ik hem stiller en luider moet faden tijdens intro en outro.

Canva. Voor mijn “episode art”. Met een achtergrondje via Unsplash. Niet bijster origineel. Ooit vind ik tijd om iets dynamisch te maken, met soundwaves of bewegende quotes. Maar niet vandaag. En ook niet morgen.  

Soundcloud. Als mijn eerste edit af is, bezorg ik een private link via soundcloud aan de gasten. Aangezien zij zo lief zijn tijd voor mij vrij te maken, mogen ze van mij om aanpassingen vragen. Ik steek de visual erbij én de omschrijving die ik gebruik. 

Anchor. Goedkeurig van de gast? Dan wordt mijn final edit geupload in Anchor. Dat stuurt mijn podcast naar zowat alle mogelijke podcast-platformen. Je ziet er ook statistiekjes over luisterbeurten, het profiel van je luisteraars en andere leutige info. Niet nodig rechtstreeks te prutsen in Spotify, Anchor doet al het werk voor jou. 

Podcast marketen

Ik ben een marketeer. Dit is een marketing-blog. Dit zou in theorie hét best uitgebouwde stukje content moeten zijn. Helaas: in mijn huis-tuin-keuken-podcast-tijdsbesteding is er maar weinig tijd over voor dit stukje. 

Ik communiceer op m’n eigen social media. En zelfs dat is beperkt, want ik ben zo geen Twitteraar. LinkedIn en Facebook dus. 

Gasten delen het af en toe zelf, maar even vaak ook niet. Dat laat ik ook helemaal aan hen. Het is een hobby-podcast, dus hangen er helemaal geen voorwaarden aan vast. Al hoop ik natuurlijk wel dat ze zelf trots zijn op het gesprek. 

Ik dacht even een hele alinea te pennen over visibiliteit voor business-podcasts. Maar da’s niks anders dan voor alle andere soorten content: sharen via zoveel mogelijk kanalen, boosten via paid, gasten selecteren op basis van hun netwerk en zichtbaarheid. Maar het gaat hier niet over ROI van podcasts. Misschien schrijf ik daarover ooit een ander stukje. Marketingmadammen is voor het plezier en de goeie babbels. 

Scroll To Top