Het Ryan-effect

Is er iets dat Reynolds niet kan? Hij is de tweede-best-betaalde acteur, verkocht zijn gin-merk voor meer dan 600 miljoen dollar, is eigenaar van een Amerikaanse variant van Mobile Vikings (Mint Mobile) en heeft ook zijn eigen reclamebureau. 

Hij richtte het reclamebureau Maximum Effort Productions op na het giga-succes van de Deadpool-campagnes:

“I mean, I’ve worked in movies with $150m budgets, and the problems are almost identical to movies with a $10m budget. There’s never enough time and there’s never enough money. And the movies I’ve worked on that have less or fewer resources at their disposal seem to be a little bit more creatively fulfilling just because you have to lean on character a little bit more than spectacle. I think the same may apply in the ad world.”

Ik ben de man potentieel een beetje beu gezien, maar dat kan ook aan de research voor dit stukje liggen. Een paar van zijn advertenties op een rij, zodat u zelf kan beslissen of u ook vindt dat Reynolds de beste marketeer van de afgelopen jaren is. Of u bent geheel onverschillig, dat kan natuurlijk ook.

New manageMint. Voorstellen van Mint, na de overname door Reynolds. Creatief idee: we waren aan een mega-campagne bezig, toen kwam Corona, dus toon ik je gewoon een slide-deck.

AviaVirgiNation. Samen met Richard Branson stelt Reynolds een samenwerking voor tussen Aviation American Gin en United Airlines. Creatief idee: we spelen wat met gebakken-lucht-business-termen en Reynolds doet zichzelf voor als niet al te kwalitatieve businessman. Terwijl hij stiekem wel natuurlijk een gewiekst zakenman is.

Not a gin ad. Een ad voor Aviation American gin in een ad voor de film The Croods. Creatief idee: gin pitchen aan ouders in een ad voor een film voor kinderen. (Kritische zijnoot: Tropicana kreeg onlangs bakken kritiek voor een campagne waarin ze ouders zouden aanzetten tot stiekem drinken. Reynolds bleef van dezelfde kritiek gespaard. Iets met twee maten en gewichten?)

Arlene’s 21st birthday. Een laatste voorbeeld om te bewijzen dat het ook zonder Reynolds op het scherm werkt. Creatief idee: Arlene werd geboren op een schrikkeldag. Ze is 89, maar legaal nu pas 21. Aviation gin vond dat ze dat moest vieren met de best mogelijk drank. Aviantion gin natuurlijk.

Niet idereen heeft een personal-brand-kanon zoals Reynolds in huis. Maar een paar take-aways kunnen bij iedereen in marketing van pas komen.

Wat Reynolds’s succes verklaart in het kort? Consumer-first, authentcity en ‘fastvertising’ of snel kunnen uitvoeren.

(zijnoot: ik heb het gevoel dat Ryan Reynolds wel eens heel goed zou kunnen zijn in een spelletje marketing bingo)

Scroll To Top