Er kunnen woordenboeken gevuld worden met holle termen uit de marketing. Ik heb in elk geval een lijstje klaarliggen. Misschien wordt het ooit een boek. De nieuwste telg in de familie der gebakken lucht: “humaning”.

Context: Mondelez Internation – het bedrijf achter oa Orea en Philadelphia – kwam eerder deze maand met de term in een persbericht. Ik quote even letterlijk:
“Humaning is a unique, consumer-centric approach to marketing that creates real, human connections with purpose, moving Mondelez beyond cautious, data-driven tactics, and uncovering what unites us all. We are no longer marketing to consumers, but creating connections with humans.”
Euhm… De bijhorende video helpt ook al niet. Een comment achterlaten bij de video is – veelzeggend – niet meer mogelijk.
Want gelukkig reageert de rest van de marketingwereld met opgetrokken wenkbrauwen en gegrinnik.

De CMO van Mondelez (Martin Renaud) gaf aan dat hij hoopt op meer kritiek zodat “we samen met de critici kunnen groeien.” Ik ben alvast blij voor hem dat zijn droom lijkt uit te komen.
En nog reden voor vrolijkheid bij Renaud, hij mag ook wat staan blinken naast andere vooraanstaande marketeers in The All-time Marketing BS index.