Het bos door de marketing-cursus-bomen

Ik heb mijn persoonlijk lijstje van marketingcursussen even opengegooid. Ik besefte dat ik eigenlijk vaak in dezelfde schuiven grabbel als jonge marketeers me komen vragen “waar ze nuttige info vinden over onderwerp X”. Tijd om die schuiven een beetje op te kuisen en open te zetten. 

Cursussen zijn handig en kunnen voor een stevige backbone zorgen als je met een project bezig bent.

Als je écht marketing wilt ‘leren’, doe je dat volgens mij niet via cursussen. Een kleine zijnoot met persoonlijke gedachten over hoe je als marketeer meer kan groeien: 

1/ Speel en foefel veel zelf. Niks zo waardevol als zelf een projectje opzetten, een newsletter beginnen, een blogje bouwen. Of gewoon zelfs imaginaire reclame campagnes bedenken de nieuwe Ryan Reynolds proberen zijn. Veel meer waard dan het zoveelste Google certificaatje, vind ikzelf. 

2/ Omring jezelf met mensen waarvan je kan leren. Michael Dell, die van de computers, sprak in het begin van de 21ste eeuw : 

Try never to be the smartest person in the room. And if you are, I suggest you invite smarter people…or find a different room. In professional circles it’s called networking. In organizations it’s called team building. And in life it’s called family, friends, and community. We are all gifts to each other, and my own growth as a leader has shown me again and again that the most rewarding experiences come from my relationships.

3/ Durf en laat je comfortzone achter. Nooit zoveel bijgeleerd als de momenten waarop ik oncomfortabel werd en aan mezelf begon te twijfelen. 

4/ Doe ook eens iets anders. Lees een (fictie)boek. Ga wandelen. Bak een taart. Luister eens naar een bos. Leer klarinet spelen (of iets stoerders dat mag natuurlijk ook). Het houdt je hoofd en gedachten fris en zorgt voor ruimte om nieuwe informatie en kennis te laten bezinken. De beste ideeën komen ook altijd op momenten dat je er niet actief naar aan het zoeken bent. 

Scroll To Top