Ik doe (normaal gezien) niet mee aan voornemens. We zijn ongeveer twee weken ver in 2021 en ik merk dat ik toch een manier zoek om een paar dingen te bekrachtigen. “Als ik ze opschrijf, wordt het echter”. Een beetje een belofte aan mezelf? Of een reminder. Of een harde reality check als ik dit volgend jaar toevallig nog eens lees en besef dat ik ze rats vergeten ben.
Bon, twee dingen die ik hoop in het volgende jaar wat aan te pakken:
Meer maken dan consumeren.
Meer positiviteit.
Consumptie vs maken.
Ken je dat: je browser opendoen en opeens is er twee uur voorbij? Op zich niks mis mee, maar ik merk dat ik content consumeer als een dolle. Ik doe het omdat ik het gevoel heb ideeën op te doen om zelf daarna te kunnen schrijven, podcasten of meningen rondstrooien. Terwijl ik eigenlijk al een gigantische lijst van ideeën in mijn schuif heb liggen. Die is zo goed gevuld dat een groot deel zelfs outdated raakt voor ik er iets mee heb kunnen doen.
Ondertussen blijf ik de nood vullen vooral te kijken naar waar anderen mee bezig zijn. Zelfs al ik heb een shortlist van curated ‘sources’: mijn crème-de-la-crème van mensen die ik graag lees of bezig hoor. Ik verlies me snel in de mega-oceaan. Waar ik na twee uur weer uit verschijn met een nieuwe lijst van interessante artikels op mijn to-read-lijstje.
Niet erg productief én het zorgt voor rommel in mijn hoofd.
Voornemen: meer focus. Een max aantal tijd dat ik per dag mag ‘consumeren’ vs evenveel tijd om ook daadwerkelijk zelf te produceren. In welke vorm dan ook.
Ik word namelijk veel gelukkiger van het tweede. Het eerste zorgt voor stress. Als een digitaal soort van renmolentje waar je niet uitraakt. Bewust van afstappen dus.
Tools heb ik (nog niet) gevonden. De tactiek: bewust mee bezig proberen zijn.
Wat interessante content die ik hierover las (geheel tegen mijn voornemen in, dat begint goed):
Positivisme
Ik ben nogal sarcastisch. Ik houd van zwarte humor. Ik ben heel goed in problemen spotten.
Tijdens mijn babbel met Hanan Challouki, kwam ik mezelf even tegen. Zij maakt er een punt van positief in het leven te staan. Het probleem zien is makkelijk. Ook met een oplossing komen, is moeilijker.
Daar denk ik ondertussen al twee weken over na. Hoe ik een switch kan maken naar iets positiever, constructiever. Bijdragen aan ‘goeie vibes’. In het verleden vaak door humor. Maar even vaak is die zwartgallig en verbergt die een flinke kritiek of klaagzang. Een projectje zoals ikhaatmarketing.be is leutig, maar is in zijn core puur negatief. Goeiemarketing.be is nog vrij, misschien moet ik daar wat mee?
Concreet: ik lanceerde een positieve-nieuwtjes-interne-mail op het werk. Ik probeer in mijn schrijven, delen en communiceren bewust een optimistische toon aan te slaan (met behoud van sarcasme, uiteraard). Ik denk na over hoe ik een verschil kan maken. Iemand nog een extra hippie nodig? Hierzo!