Wat is marketing? Een bomma-proof definitie.

We schuiven dit jaar niet allemaal aan de kerstdis. Maar de ambetante vragen uit familieverband kunnen nog steeds via Zoom gesteld worden. “En wàt doe jij nu precies”? Mijn grootouders-zaliger hebben jaren gedacht dat ik ‘iets met computers’ deed. En toen ik voor een online apotheek werkte, classificeerden ze me voor het gemak mentaal als ‘apotheker’. 

Heel eerlijk: ik heb het zelf ook moeilijk om kort en krachtig uit te leggen wat marketing nu precies eigenlijk is. 

Ik heb ooit marketing gestudeerd, maar heb al die kennis eerlijk gezegd jaren geleden al naar de achterkant van mijn brein verbannen. 

Bon, enter een avondje googelen. 

Blindelings Google’s eerste zoekresultaat volgen leidt me naar de definitie van marketing volgens AMA (de Amerikaanse ‘BAM’, quoi): 

“Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.”

Jeezes. Moet er nog een comma’tje meer zijn? Leer dat eens van buiten voor een examen.

(Als terzijde: zware twijfels over de kwaliteit van deze info. Hun opdeling in types marketing vind ik ook maar droevig). 

Op naar de (groot)vader van marketing, Philip Kotler. 

Hij definieert marketing als:

“the science and art of exploring, creating, and delivering value to satisfy the needs of a target market at a profit.  Marketing identifies unfulfilled needs and desires. It defines, measures and quantifies the size of the identified market and the profit potential. It pinpoints which segments the company is capable of serving best and it designs and promotes the appropriate products and services.”

Ik denk niet dat ik dat aan moemoe en vava verkocht had kunnen krijgen. 

Zoals over elke al gestelde vraag op deze aardkloot, bestaat hier natuurlijk ook een Reddit-draadje over. “Getting people to buy your stuff”, is de definitie die ik vanaf nu zelf gebruik.

“Mensen overtuigen mijn rommel te kopen”.

Daardoor word ik vast het favoriete kleinkind. 

Update met feedback van een collega: “euhm, is dat niet de definitie van sales?”. Lap. Misschien had ik toch apotheker moeten worden.


(Voor wie graag zelf verder doorboomt over het onderwerp, hier vind je 72 verschillende marketing definities. Aanrader voor wie niet in slaap raakt. Ironisch ook dat de blog claimt ‘een actionable marketing guide’ te zijn. Veel blabla, weinig boemboem. Met die waanzinnig hoogstaande theoretische analyse sluit ik af. Ik had voor mijn doctoraat moeten gaan verdorie.)

Scroll To Top